Geleceğin Teknolojisi: Metaverse Nedir?
Türkçe’ye “sanal evren” olarak çevrilebilecek olan “metaverse” kullanıcıların internet üzerinde var olan bir dünyaya bağlanmasını sağlıyor.
Facebook, Microsoft, Roblox ve Epic gibi şirketlerin milyarlarca dolarlık yatırım planıyla gündeme gelen metaverse konsepti, internetin gelişimindeki bir sonraki aşama olarak görülüyor.
Metaverse Tarihi
Neal Stephenson, Snow – Crash romanında metaverse’den bahsediyor
Neal Stephenson, 30 yıl önce “Snow – Crash” adlı romanında “metaverse” terimini ortaya atmıştır.
Stephenson, Mark Zuckerberg’in Facebook’u Meta olarak yeniden adlandıracağını duyurduğu haberinden sonra, bir röportajında, fikrinin hayata geçtiğini görmenin onun için gurur verici olduğunu belirtiyor.
Metaverse kavramının ortaya çıkmasında hangi gücün etkili olduğu sorulduğunda ise şu şekilde yanıt veriyor:
“Çok fazla kod yazmayı ve birbirleriyle konuşmak için çeşitli pahalı donanımları almayı içeren bilgisayar grafiği tabanlı bir sanat projesi üzerinde çalışıyordum. Zor ve pahalıydı, kendime bu tür 3D grafik teknolojisini televizyon kadar ucuz ve her yerde yaygın hale getirmek için ne olması gerektiğini sormaya başladım.”
Facebook, adını Meta olarak değiştirdi
Zuckerberg, Facebook’un Connect AR etkinliğinde, Facebook’un geleceğinin “herhangi bir şirketin ötesinde olduğunu” belirtiyor.
Mark Zuckerberg, marka imajını sosyal medya platformundan sanal çalışma ve sosyal topluluklar oluşturmaya odaklanan bir “metaverse” şirketine kaydırmayı amaçlıyor.
Metaverse Nedir?
Metaverse, sanal gerçeklik (VR), artırılmış gerçeklik (AR), kripto para birimi ve blok zinciri teknolojilerinin birleşiminden oluşan geniş bir dijital evrendir. Metaverse, kullanıcıların sanal ortamda etkileşim kurmasına, içerik oluşturmasına ve tüketmesine olanak tanır. Metaverse, çeşitli platformlar, uygulamalar ve oyunlar aracılığıyla erişilebilir.
Metaverse kavramı, aslında Neal Stephenson tarafından 1992 yılında yazılmış olan Snow Crash romanından gelmektedir. Roman, bir sanal gerçeklik evreni olan “Metaverse”i tasvir etmiştir. Ancak günümüzdeki metaverse fikri, daha gelişmiş teknolojiler ve kullanım senaryoları ile birlikte çok daha kapsamlı hale gelmiştir.
Metaverse, genellikle dijital kimliklerin, sanal malların, kripto para birimlerinin ve diğer dijital varlıkların oluşturulmasına ve takasına olanak tanır. Ayrıca, kullanıcıların gerçek hayatta yapabilecekleri birçok şeyi sanal ortamda yapmalarına olanak tanır. Örneğin, sanal dünyalarda konserler, spor etkinlikleri, müzeler, alışveriş merkezleri ve daha birçok şey düzenlenebilir.
Metaverse, özellikle son dönemlerde NFT (Non-Fungible Token) adı verilen benzersiz dijital varlıkların da popüler hale gelmesiyle birlikte daha fazla dikkat çekmektedir.
Metaverse’in Ne Zaman Kullanılacağı Öngörülüyor?
Metaverse’in ne zaman kullanılacağına dair kesin bir tahmin yapılamaz, ancak bazı uzmanlar, Metaverse’in tam olarak ne zaman hayata geçeceği konusunda farklı tahminlerde bulunuyorlar. Bazıları, Metaverse’in gelecekteki birkaç yıl içinde popüler hale geleceğine ve önemli bir dijital ekonomi haline geleceğine inanıyorlar. Diğerleri ise, Metaverse’in daha uzun bir süre içinde yavaş yavaş gelişeceğini düşünüyorlar.
Önemli olan, Metaverse’in birçok farklı alanda büyük bir potansiyele sahip olması ve gelecekte dijital yaşamın önemli bir parçası haline geleceği yönünde birçok işaretin olmasıdır. Bu nedenle, Metaverse’in gelişimi ve yaygınlaşması konusunda çalışmalar yapılıyor ve önemli yatırımlar yapılıyor.
Şirketler Metaverse Hakkında Ne Düşünüyor
Meta
Eskiden Facebook olarak bilinen teknoloji devi, 2014 yılında Oculus’u satın alması da dahil olmak üzere sanal gerçekliğe önemli yatırımlar yaptı. Meta CEO’su Mark Zuckerberg, şirketin yeniden markalaşmasını açıkladıktan sonra, “Bir sonraki platform ve ortam, yalnızca ona bakmakla kalmayıp, deneyim içinde olduğunuz daha da sürükleyici ve somutlaştırılmış internet olacak ve biz buna metaverse diyoruz” dedi.
Microsoft
Halihazırda hologramları kullanan Microsoft, gerçek dünyayı artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklikle birleştiren Microsoft Mesh platformu ile karma ve genişletilmiş gerçeklik (XR) uygulamaları geliştiriyor.
Microsoft, hologramlar ve sanal avatarlar dahil olmak üzere karma gerçekliği 2022’de Microsoft Teams’e getirme planları olduğunu açıkladı. Bunun ötesinde, Xbox Live zaten dünya çapında milyonlarca video oyunu oynatıcısını birbirine bağlıyor.
Epic Games
Fortnite’ı geliştiren şirketin CEO’su Tim Sweeney, “Epic’in metaverse inşa etmeye yatırım yaptığı bir sır değil” dedi.
Ariana Grande ve Travis Scott gibi isimlerin konserleri , film fragmanları ve müzik ilk çıkışları ve hatta Martin Luther King Jr.’ın 1963 tarihli tarihi “Bir Rüyam Var” konuşmasının “sürükleyici” bir yeniden hayali düzenlendi.
MetaHuman Creator ile fotogerçekçi dijital insanlar geliştiriyor; bu, gelecekteki açık dünya oyunlarında dijital ikizinizi nasıl özelleştireceğiniz olabilir.