Algoritma Nedir? 4 Adımda Yazılımın Temeli
Algoritma, belirli bir problemi çözmek veya belirli bir amaca ulaşmak için çözüm yolunun adım adım tasarlanmasıdır.
Algoritma Nedir?
Algoritma, bir problemi çözmek veya belirli bir hedefe ulaşmak için adım adım bir çözüm yolunun tasarlanmasıdır. Algoritmalar, yalnızca bilgisayar bilimlerinde değil, hayatın hemen her alanında kullanılır. Örneğin, bir yemek tarifindeki adımlar bir algoritmanın örneğidir.
Önce, “Algoritma nedir?” sorusunun cevabını vermeye çalışmadan önce, problemin tanımını yapmak önemlidir. Karşılaştığımız soruna veya çözülmesi gereken duruma “problem” denir.
Örneğin, sınav esnasında kalemimizin mürekkebi bitmesi, internetten aldığımız ayakkabının küçük gelmesi, okula geç kalma gibi durumlar günlük hayatta karşılaşabileceğimiz problemlere birer örnektir.
Bir problemi tanımlama, nedenini açıklama, çözümü için alternatif yolları belirleme ve bu yollar arasından en uygun olanı uygulama süreçleri “problem çözme” olarak adlandırılır.
Algoritma, bir problemi çözmek için gerekli olan yolun basit, net ve belirli bir sıraya göre tasarlanmış halidir.
Örneğin, açılmayan bir bilgisayar sorunu için çözüm yolunun şu sırayla tasarlanması gereklidir: Öncelikle, bilgisayarın fişi takılı mı diye kontrol etmeliyiz. Fişi takılı değilse, fişini takıp bilgisayarı açabiliriz. Eğer fişi takılı ise, monitörün açık olup olmadığını kontrol etmeliyiz. Eğer açık değilse, monitörü açmalıyız. Monitör de açıksa, bilgisayarı bir tamirciye götürmeliyiz.
Yukarıda verilen örnekte de görüldüğü gibi, işlemler belirli bir sıralama ile yapılır.
Akış Diyagramı Nedir?
Algoritma tasarımının görsel bir şekilde ifade edilmesi için kullanılan şekil ve sembollerin bir araya getirilmesiyle oluşan şemalara “akış diyagramı” denir. Her bir şekil, farklı anlamlar taşıyan adımları ifade eder ve bu adımlar arasındaki ilişki oklar yardımıyla gösterilir. Kodlanacak programın akış diyagramının oluşturulması, sürecin daha kolay anlaşılmasına ve çözümlenmesine yardımcı olur.
Akış diyagramlarında kullanılan farklı şekiller, belirli bir amaca hizmet eder. Örneğin, başlangıç ve bitiş noktalarını ifade eden oval şekiller, işlemleri simgeleyen dikdörtgenler, karar noktalarını ifade eden rombus şekilleri ve çıktıları ifade eden yuvarlak şekiller sıklıkla kullanılır.
Soru: Bugün ne yapmak istiyorum?
Akış şeması:
- “Dışarı çıkmak istiyor musun?” sorusu sorulur.
- Eğer cevap “Evet” ise, hava durumu bilgisi alınır.
- Eğer hava yağmurlu ise, botlar giyilir ve şemsiye alınarak dışarı çıkılır.
- Eğer hava yağmurlu değil ise, spor ayakkabılar giyilir ve dışarı çıkılır.
- Eğer cevap “Hayır” ise, “Kitap okumak istiyor musun?” sorusu sorulur.
- Eğer cevap “Evet” ise, sevilen bir kitap okunur.
- Eğer cevap “Hayır” ise, sevilen bir müzik açılır ve dinlenir.
Aşağıdaki akış diyagramı iki sayının toplamını bulmak için kullanılır:
- Başlama işlemiyle birlikte kullanıcıdan ilk sayı istenir.
- Kullanıcının girdiği değer, A değişkenine aktarılır.
- İkinci sayı istenir.
- Kullanıcının girdiği değer, B değişkenine aktarılır.
- A ve B değişkenleri toplanarak sonuç değeri hesaplanır.
- Sonuç değeri ekranda görüntülenir.
- Son olarak, bitirme işlemi gerçekleştirilir ve akış diyagramı sona erer.
Tüm bu işlemler, “Başla” ve “Bitir” şekilleri arasında gerçekleştirilir. İşlem sırasında yazılan bilgilerin içeriği, yukarıdaki metinde olduğu gibi kalmaktadır.
Tüm işlem “Başla” ve “Bitir” şekilleri arasında gerçekleşir.
Bilgisayar programları ve etkinliklerinde belirli işlemleri gerçekleştirmek için kullanılan yönergelerin adım adım tasarlanmasına “algoritma” denir. Bu algoritmalar, bilgisayar kodlarına dönüştürülerek, bilgisayarın ne yapacağına dair talimatları içerir. Bu nedenle, kod yazmadan önce doğru bir algoritma oluşturmak önemlidir.
Daha fazla bilgi içeriği için sayfamızı takip etmeyi unutmayın. 🙂
Algoritma hakkında bilgi sahibi olduktan sonra kodlama yeteneğinizi geliştirmek için içeriğimize buraya tıklayarak göz atabilirsiniz